سرآغاز؛ شروعی هدفمند برای تغذیه سینمای ایران از علوم طبیعی
- شناسه خبر: 4523
- تاریخ و زمان ارسال: 22 مهر 1403 ساعت 02:12
- بازدید : 47 بازدید
- نویسنده: مدیر سایت

در فیلم “سرآغاز” اول از همه ساختار متقاطع است که جلب نظر میکند و درکنار آن سعید حسینی کارگردان جوان فیلم تلاش کرده داستانکهایی را به صورت متداخل برای مخاطب تعریف کند که هرچند گاهی حواس مخاطب را پرت میکند ولی در پایان میتواند نوعی لذت کشف و شهود قراردادهای طبیعی را دربرابر بگذارد.
فیزیک یکی از قدیمیترین علوم طبیعی است که به مطالعه خود طبیعت میپردازد و وظیفه اصلی آن تربیت افرادی است که بتوانند با تصرف در طبیعت، به شناخت دقیقتری از آن برسند و در رهگذر مطالعات فیزیکی در قرن های مختلف است که امروز جهان مدرن بر همه چیز مستولی شده.
“سرآغاز” فیلمی است که میخواهد به سبک اساتید فیزیک خوشسخن اصلی مانند نسبیت و خروجی های آن را به زبانی ساده و در قالب عین زندگی به مخاطب تفهیم کند. اگر نشستن سر کلاس فیزیک محض بدون داشتن عقبه مطالعاتی دشوار است ولی تماشای فیلم “سرآغاز” نه تنها دشوار نیست که از همان نریشن ابتدایی مخاطب را کمی به تفکر می برد و بعد داستان های متناوب خود را که خیلی هم زمینی هستند عیان میکند.
یکی از الزامات فیلمهای آشنایی زدایانه پرهیز از ورود چهره های زیاده از حد آشنا برای مخاطب است تا مخاطب به اصل مفهوم توجه کند. در فیلم سینمایی «سرآغاز» بازیگرانی چون سجاد محبی، سمانه پرتویی، مهشید شریفی، مریم کیانی زاده و… به ایفای نقش پرداختهاند که جملگی گمنام هستند و در خدمت مفهوم ورود به جهان موازی که کم و بیش هم توانسته اند آنچه را بنا بود ارائه گردد خوب فهمیده و نشر دهند.
حضور شهاب کاظمی تهیهکننده ژانرگرا به عنوان هسته اصلی تولید “سرآغاز” و استفاده از حامد مظفری منتقد و روزنامهنگار سینما که هم تحصیلات و هم سابقه کار در رشته مهندسی مکانیک سیالات داشته و نقطه نظرات سینمایی خود را در چارچوب قوانین نیوتنی ارائه داده، به عنوان جانشین تهیهکننده، از دیگر نقاط مزیت فیلم “سرآغاز” بوده چون برخلاف آثار این گونه، هیچ فکت یا ماده خام غیرمنطقی از علم فیزیک بر داستان غلبه نداشته و سعی شده ریزترین مفاهمه بین علم فیزیک و روایت سینمایی را شاهد باشیم.
“سرآغاز” خوب به نقطه اوج و بزنگاه های داستانی میرسد و این نیز میتواند هم ناشی از حضور تیم تهیهکننده ای مشرف به سینمای ژانریک و مطلع از علوم طبیعی باشد. داستان های کوچک فیلم کم کم به جایی میرسد که ناگاه مخاطب پیش خود میگوید یعنی تداخل اذهان این قدر ساده و دست یافتنی است و آن گاه است که مخاطب خودش درگیر فیلم شده و به سمت شبیه سازی وقایع زندگی خود با قوانین طبیعی میرود؛ این همان ویژگی است که در برخی آثار کریستوفر نولان مثل “تنت”، “تلقین” و “میان ستاره ای” شاهدش بوده ایم.
“سرآغاز” میتواند شروعی هدفمند برای تغذیه سینمای ایران از علوم طبیعی باشد و نویدساز تولید آثاری بیشتر و متنوعتر در این گونه.
گفتنی است که فیلم «سرآغاز» با تمرکز بر موضوعات علمی و روانشناختی، در تلاش است تا درک بهتری از پیچیدگیهای ذهن انسانی ارائه دهد. این فیلم که جزو آثار مخاطبپسند گروه سینمایی هنروتجربه است در برنامه اکران آنلاین هم قرار دارد.
عوامل فیلم «سرآغاز» عبارتند از: تهیهکننده: شهاب کاظمی، کارگردان: سعید حسینی، جانشین تهیهکننده: حامد مظفری، مجریان طرح: مهرداد سلیمانی و میلاد معتمدی، مدیر تصویربرداری: محمد ثریا، مدیر برنامه ریزی: مرتضی کوه مسکن، مدیر صدابرداری: حسن بلالی، موسیقی: رستار اوجی، مدیر تولید: رضا خوشنود، جلوه های ویژه و کامپوزیت: استودیو جلوه، طراح صحنه و لباس: محبوبه سلطانی، طراح چهره پردازی: امیرحسین غفاری، بازیگردان: سعید ولی زاده، منشی صحنه: ملیحه کوروش زاده، مدیر روابط عمومی: اسما حسنی، دستیار یک و برنامه ریز: علیرضا سنایی، تدوین: حمید ملیحی، بازیگران: سجاد محبی، سمانه پرتوی، مهشید شریفی، مریم کیانی زاده و…
رعنا وجداندوست(فارغالتحصیل هنرهای نمایشی)