آیا بنیاد سینمایی فارابی به مسیر صحیح خود بازمی گردد؟!
- شناسه خبر: 3364
- تاریخ و زمان ارسال: 20 تیر 1402 ساعت 01:29
- بازدید : 40 بازدید
- نویسنده: مدیر سایت
سینماناب: سینماناب: بعد از یک هفته پرماجرا در بنیاد سینمایی فارابی، سیدمهدی جوادی که از ابتدا، انتصابش در این نهاد حساس و اثرگذار مورد سوال و پر ابهام بود برکنار و مجید زینالعابدین جایگزین وی شد.

عملکرد ضعیف و دوقطبی سازی در جریان تولید سینمای ایران توسط جوادی و تیم پشت صحنه آن در طول مدیریت ناکارآمدش که چشم اندازی ناامید کننده و پر اشتباه را در فجر گذشته پیش روی همه ی ناظران بیطرف گستراند، در ابتدای هفته جاری هم با مصاحبه ی وی ، خبر از ادامه روند مبتدیانه ی قبلی داد، وی در این مصاحبه از تولیدات امسال پرده برداری کرد که یاد آور روند کاملا اشتباه سال گذشته بود که در سینماناب به آن پرداختیم ، اگر چه زمزمه های تغییر او پس از این مصاحبه ، در برخی رسانه ها منتشر شد، اما روابط عمومی بنیاد فارابی آن را تکذیب کرد که این موضوع نشان داد جوادی چقدر در تلاش است که همچنان بماند ولی دست تقدیر به درستی او را کنار گذاشت تا این امیدواری برود ، بنیاد سینمایی فارابی به مسیر صحیح خود باز می گردد.
به نظر می رسد اصلی ترین مسولیت زین العابدین ،هویت بخشی به جریان اصلی سینمای ایران باشد ،سینمایی که میان فیلم های ارگانی از یک سو و فیلم های جشنواره ای سیاسی از دیگر سو می ایستد، و اولین ماموریت او، قطع ید برخی بودجه بگیران این سالها که فیلم های ضعیفی را تحت عنوان استراتژیک با بودجه های بالای ماخوذه از فارابی ساخته و در آخر هم سر از تلویزیون بدون اکران عمومی درآوردند.
مدیر جدید در یک کلام باید به جریان طبیعی سینمای ایران کمک کند و شرایط را برای تولید فیلم ها ی جریان اصلی که جریان ساز واقعی امد تسهیل کند تا سینمای ایران برخلاف شرایط دو قطبی حاضر ( ارگانی / جشنواره ای )پیش رود.
چنانکه گفتیم او شفاف سازی حقیقی را باید در دستور کار قرار دهد، شفاف سازی در مسیر دریافت بودجه حلقه تحمیلی و نزدیک برخی فیلمسازان که نمونه اش در جشنواره گذشته نمود پیدا کرد ، و با این شفاف سازی امیدواریم فارابی دیگر نقش پر کردن جشنواره فیلم فجر را با برخی فیلم های دستوری نداشته باشد، شفاف سازی در مسیر فیلمسازان اول که در دستور کار این بنیاد قرار گرفت اما به بدترین شکل ممکن به اجرا در آمد ،شفاف سازی در انتصاب های فرمایشی بدون کارکرد که در مدیریت گذشته شاهدش بودیم و شفاف سازی در مسیر جلسات و تفاهم نامه ها که خروجی آن جز چند عکس نشریفاتی ، دستاوردی برای سینمای ایران داشته باشد و تقویت بخش بین الملل این بنیاد نیز از موضوعات مهم است که در بخش جهانی جشنواره ، اوج استیصال مدیرانش را به تماشا گذاشت!