چاپ
نامه صد سینماگر به حسین انتظامی در اعتراض به نظامنامه تهیه کنندگی که بسترسازی برای ورود سرمایه های مشکوک است

سینماناب: بحث ورود سرمایه های مشکوک در مسیر تولید یک فیلم سینمایی طی سالهای گذشته، مسئله تازه ای نیست و تاکنون سازمان سینمایی علی رغم مشاهده متهمین این موارد در گزارش های رسانه ای و خبری رسمی، ورود جدی نکرده است و همواره موضوع تاریخ مصرف گذشته صنف واحد تهیه کنندگی را پیش می کشد که اتفاق خوبی است، مگر با عبور از روش های امتحان پس داده که اغلب هم با شکست مواجه شده است و به تازگی هم با انتشار پیش نویس نظام نامه تهیه کنندگی و شروط عضویت در این صنف را با تعاریف بدیهی مطرح کرده است که نشان تازه ای است از انحصار و رانت که می تواند مشمول افراد بسیاری شود، نظامنامه ای که باز هم قرار است توسط یک شورا اجرا شود.

به گزارش سایت سینماناب،صد سینماگر طی نامه ای به رئیس سازمان سینمایی با اعلام اینکه این نظامنامه  حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای  محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید است، خواستار بازنگری در آن شدند.
متن نامه این ۱۰۰ سینماگر به شرح زیر است: 
«جناب آقای دکتر حسین انتظامی
ریاست محترم سازمان سینمایی
ما سینماگران ایرانی اعتراض خود را نسبت به پیش نویس «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم» اعلام می‌داریم.

متاسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوری‌های تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و می تواند آن ها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان  قرار دهد و مردم را به سفارش دهندگان و تامین کنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است.

مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عده ای خاص تحت عنوان راه اندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایه های مشکوک است.

ما سینماگران معتقدیم سازمان سینمایی وظیفه دارد برخوردی روزآمد، آینده‌نگر و عادلانه با سینما و تمامی تهیه کنندگان و فیلمسازان داشته باشد و تقسیم بندی آنان بر اساس ثروت و رابطه و قدرت موجب زوال ویژگی های فرهنگی و هنری و سینمایی فیلم های ایرانی می گردد که این رویکرد عملا به تقویت و باز تولید کلیشه های سیاسی و تجاری و حذف فیلمسازان و تهیه کنندگان مستقل و بخش خصوصی می انجامد. چنین مسیری قطعا تضعیف و در نهایت سقوط سینمای ایران را در پی خواهد داشت.
ما از شما تقاضا داریم پشتیبان ذوق و تخصص و خلاقیت هنرمندان سینما باشید و نه حامی سرمایه داران رانتی و دولتی و محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید.
با سپاس
 ابراهیم ابراهیمیان -طهورا ابوالقاسمی – علی ابراهیمی – شاهد احمدلو-احمد احمدی -حبیب اسماعیلی  – دانش اقباشاوی -سیروس الوند-خسرو امیر صادقی -محسن امیر یوسفی –  عباس امینی -روح الله برادری -سمیرا برادری -مجید برزگر-امید بنکدار -بهنام بهزادی -حبیب الله بهمنی -کیومرث پوراحمد -حسن توکل نیا -علی توکل نیا -امیر حسین ترابی  -مصطفی تقی زاده -علی اکبر ثقفی – محسن جاهد -مقصود جباری -مسعود جعفری جوزانی -منیژه حکمت -عزیز الله حمیدنژاد -سعید خانی – ادوین خاچیکیان -اکبر خامین-محسن دامادی- ابوالحسن داودی -علیرضا داوودنژاد -پوران درخشنده -سید جلال الدین دری – رضا درمیشیان -کاظم راست گفتار -عباس رافعی –  مهدی رحمانی-مسعود ردایی -سیروس رنجبر – علی زمانی عصمتی – علی ژکان – سامان سالور – ساسان سالور – رضا سبحانی -محمد علی سجادی-کاوه سجادی حسینی- سید امیر سید زاده – حجت سیفی – مهدی صباغ زاده- کاوه صباغ زاده-ابوالفضل صفاری -یوسف صمدزاده -بهتاش صناعی ها- مرتضی علی عباس میرزایی-محمد رضا عرب-محمد عرب – پدرام علیزاده – سلیمان علی محمد – کیوان علیمحمدی – مهدی فخیم زاده – مهرداد فرید -بایرام فضلی – مجید قاری زاده -حجت قاسم زاده اصل – کامران قدکچیان – رهبر قنبری – مهرشاد کارخانی -بهرام کاظمی – بهمن کامیار – علی کریم –  محمد هادی کریمی -بهمن گودرزی- منصور لشکری قوچانی – محمد متوسلانی – قربان محمد پور -علی مصفا -علی رضا معتمدی- خسرو معصومی – نادر مقدس -علی ملاقلی پور- وحید موسائیان -فرزاد موتمن- داود موثقی – فرهاد مهرانفر – تهمینه میلانی – اسماعیل میهن دوست -مهدی نادری- حسن نجفی – محمد علی نجفی – محمد نشاط – حمید نعمت الله – عباس نظام دوست – نقی نعمتی – اصغر نعیمی – برزو نیک نژاد – سعید هاشمی-افشین هاشمی

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :