چاپ
جنتلمن؛ دشمن پُشت دیوار

سینماناب - حمیدغفاریان: «جنتلمن» محصول سال 2020 آمریکا، نمونه خوبی برای شروع فیلم های جذاب سال میلادی است، فیلمی سرگرم کننده و سرپا که از دل خود سینما بیرون می آید اما سینما در سینما بودنش هم کلک است، این فریب فیلمنامه ای که جزو تعلیق آن در فراز و فرودهای زمانی فیلم است و بخشی از شیوه روایت مدرن این سالهای سینمای آمریکا شده است.

فیلم آقایان (جنتلمن) با مثلث جذاب بازیگرانی چون متیو مک کانهی، کالین فارل و چارلی هونام ، داستان زندگی میکی پیرسون را نشان می‌دهد. کسی که یکی از بزرگترین خلافکاران بریتانیا محسوب می‌شود و باند بسیار قوی و بزرگی را رهبری می‌کند. میکی پیرسون سعی می‌کند امپراتوری بزرگ ماریجوانای خود را به تعدادی از میلیاردرهای اوکلاهاما بفروشد، همین موضوع موجب می‌شود که برنامه‌ها، پاپوش‌ها، توطئه ها و خیانت‌هایی علیه او انجام شود.و عده‌ی بیشتری به دنبال تصاحب امپراتوری او باشند.

گای ریچی که در کارنامه فیلمسازی اش، دو فیلم با محوریت داستان های شرلوک هولمز دارد، نشان داده که علاقه مند به فیلم های معمایی است که وضعیت نمایشی جذابی برای مخاطب است، این وضعیت جاذبه تئاتری بسیار دارد زیرا تماشاگر که کنجکاویش به شدت تحریک شده است،آنچنان مجذوب می شود که تصور می کند خود حلال مشکل است و این درگیری ذهنی خود با اثر است که در جنتلمن از دقیقه یک آغاز می شود.

زمانی که وضعیت نمایشی “معما” با «جاه طلبی» تلفیق می شود، داستان را داینامیک تر می کند و در اینجا زمانی که خود میکی می خواهد کسب و کار خودش را واگذار کند، مواجه می شویم با کسانی که برای رسیدن به جایگاه میکی با خاستگاه قیمتی خود، از چیزهایی عدول می کنند که کار به تعرض به همسر میکی هم می رسد و این جاه طلبی که در «صورت زخمی» برایان دی پالما با شخصیت تونی داشتیم،  در اینجا نقطه مقابل، میکی را داریم که برای حفظ جایگاه خود و قدرتش، از هیچ تلاشی کم نمی گذارد و یک بودنش را تا انتهای فیلم بر آدم های اطرافش حفظ می کند.

فیلم هایی از جنس «جنتلمن» بسیار در ارتباط با مخاطب بی رحم هستند به طوری که لحظه ای نمی خواهد تا مخاطب حواسش حتی به ساعتش برود و چنان با ضرباهنگ قدرتمند پیش می رود که حتی در جاهایی که فلچر با دستیار میکی، داستان را از چند زاویه روایت می کند به مخاطب این فرصت را می دهد که ذهنش را درگیر چند سناریو کند که امکان دارد رخ دهد و این مقدمه ای است بر پرده سوم فیلمنامه که در آن، لحن تغییر می کند.

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :