چاپ
تِنِت – آقای نولان ؛ باشکوه اما سرد

سینماناب - #النازدیمان: نولان برای بهم ریختن خط زمان در «تنت» از قاعده‌ای علمی به نام آنتروپی استفاده می‌کند در این قاعده فیزیکی اشیا و انسان‌ها می‌توانند حرکتی معکوس از نظر زمانی و مکانی داشته باشند و به این ترتیب دیگر محدود به گذشته و آینده نخواهند بود.

نسخه بلوری آخرین فیلم کریستوفر نولان که یکی از محبوب‌ترین وبهترین کارگردان‌های عصر حاضر سینماست به تازگی ریلیز شده و دوست‌دارن این کارگردان پس از مدت‌ها انتظار حالا می‌توانند این فیلم را با کیفت مطلوب تماشا کنند.  TENET(انگاشته) در کروان شیوع کرونا و با مخالف‌های برخی از سینماگران و مسئولان بهداشت و درمان در آمریکا و سایر کشورهای جهان اکران شد و حتی توانست برخی از این سینماها از خطر ورشکستگی نجات دهد. آخرین فیلم نولان مانند سایر آثار او فرضیه‌های علمی را به مضامین فلسفی و اخلاقی گره و زده و در قالب قصه برای مخاطبان روایت می‌کند. قصه آخرین فیلم نولان روایتی کمابیش تکراری دارد. مامور جوان سازمان سیا برای انجام یک ماموریت و یافتن شیئی عجیب به شهر کیف میرود و در حالی که بنظر میرسد در ماموریتش توفیقی کسب نکرده متوجه می‌شویم همه اینها برای امتحال میزان مهارت و وفاداری این مامور بوده است. مامور جوان که در فیلم نامی ندارد حالا به ماموریت اصلی اعزام می‌شود. ماموریتی که در آن وظیفه دارد دنیا را از شر تصمیم مخوف انسان‌هایی که در آینده تصمیم گرفته‌اند گذشتگان را نابود کنند نجات دهد. آیندگان نسل ما را مقصر در تغییرات اقلیمی کره‌زمین می‌دانند و قصد دارند قبل از نابودی زمین نسل مقصر را از بین ببرند.

نولان برای بهم ریختن خط زمان در فیلمش از قاعده‌ای علمی به نام آنتروپی استفاده می‌کند در این قاعده فیزیکی اشیا و انسان‌ها می‌توانند حرکتی معکوس از نظر زمانی و مکانی داشته باشند و به این ترتیب دیگر محدود به گذشته و آینده نخواهند بود. نولان وسواس خاصی بر علمی و مستند بودن فرضیه‌هایی که در آثارش مطرح می‌کند دارد و پیش از ساخت هر فیلم با دانشمندان جلساتی را برگزار کرده و با آنها مشورت می‌کند و حتی فیلمنامه را در اختیار آنها گذاشته و نظرشان را جویا می‌شود. پیشاز آغاز فیلمبرداریTENET نیزبا کیپ تورن، فیزیکدانی که پیش‌تر برای فیلم «میان‌ستاره‌ای» با او همکاری کرده بود، جلساتی برگزار کرد تا مطمئن شود مفاهیم فیلم صحیح هستند. بنابراین از نظر علمی نمی‌توان به این فیلم ایراد گرفت و به قول منتقدان سرشناش آمریکایی اگر از قضایای پیچیده‌ی مطرح شده در فیلم سردرنمیاورید سعی کنید آنها را «حس» کنید.

پیش‌تر نولان اعلام کرده بود که هفت سال اخیر را صرف بازنویسی فیلمنامه TENETکرده تا بهترین فیلمنامه ممکن را داشته باشد. اما با اینحال TENETبر روی فیلمنامه قابل قبولی بنا نشده. قصه‌ای که در قالب لوب زمانی روایت می‌شود برای مخاطب گنگ است. حداقل باید دوبار فیلم را ببینید تا متوجه شوید خط زمانی اتفاقات از سالن اپرا در کیف، سه هفته بعد در دریا، بمبئیو لندن و اسلو، بزرگراه و دریا و سه هفته رو به عقب(بازگشت به گذشته) و دوباره سالن اپرا به نحوی به هم اتصال دارند و شاهد خمیدگی در زمان هستیم. شاید حتی بتوان گفتن باید فیلم را مانند عنصر مورد بحث در فیلم به شیوه معکوس ببینیم تا متوجه خط و ربط قصه و شخصیت‌ها به هم شویم! قصه یازدهمین اثر سینما نولان دیر شروع می‌شود. مقدمه‌چینی برای معرفی شخصیت اصلی فیلم (که در نهایت به سرانجام هم نمیرسد) و توضیحات خانم دانشمند درباره قواعد فیزیکی اسلحه‌هایی که دارای فرشگرد هستند طولانی و خسته‌کننده است. مهم‌ترین اشکال فیلم TENETاین است که کارگردان به حدی مجذوب فرضیه‌های فیزیکی و بسط آنها به شیوه تصویری شده است که شخصیت‌پردازی را فراموشی کرده و از کارکترهایش به عنوان وسایلی برای مطرح کردن قواعد علمی بهره برده در حالی که قضیه باید عکس این میشد. کاراکترهای فیلم از مامور بدون نام سیا گرفته تا زن جوانی که اسیر شوهر خلافکارش شده نه شناسنامه‌ای دارند و نه  همدلی برانگیزند. مخاطب چیزی از گذشته، آینده و روابط کاراکترها نمی‌داند. مثلابرای ما مشخص نمی‌شود چرا مامور جوان بخاطر کَت خود را به آب و آتش می‌زند و حتی ماموریت حساسش را به خطر می‌اندازد. کاراکترها عکس فیلم‌های دیگر نولان تخت و یک بعدی هستند و نه می‌توان دوست‌شان داشت و نگران‌شان بود و نه حتی می‌توان سر از انگیزه کارهای‌شان درآورد.

TENETاثری تمام تکنیکال است و از نظرفرم هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت. فیلمبرداری با دوربین ۷۰ میلی‌متری آیمکس انجام شده و حقیقتا مسحور کننده است. تمام صحنه‌هایی که در فیلم برخی از اجزایش معکوس حرکت می‌کنند به شکل واقعی فیلم‌برداری شده‌اند. برای نمونه در سکانسی از فیلم که مامور سیا مشغول قدم‌برداشتن به سمت جلو است، کل دنیا در خلاف جهت زمانی او حرکت می‌کند. به همین دلیل باید قبل از اینکه پای مامورروی چاله آب فرود بیاید، آب بالا آمده باشد و هم‌زمان با پایین‌آمدن پای او، پایین برود و به سکون برسد.بسیاری از صحنه‌های مبارزه فیلم هم با دو طراحی کاملا برعکس انجام شده است، یک بار رو به جلو و یک بار در جهت عکس آن. جالب است بدانید TENETبه عنوان یک فیلم اکشن بزرگ به شکلی عجیبی، تنها در ۳۰۰ شات خود از CGI (جلوه‌های کامپیوتری)‌ استفاده کرده. حتی یک فریم از فیلم هم مقابل پرده کروماکی فیلم‌برداری نشده و این CGIهای محدود هم تنها به فیلم‌برداری واقعی اضافه شدند.

آخرین فیلم نولان که مدتها برای تماشایش منتظر بودیم یکی از ضعیف‌ترین آثار این کارگردان محبوب از نظر قصه و درام است. TENET افتتاحیه‌ای با شکوه دارد و همه اجزای تکنیکی‌اش بی‌نقص جلوه می‌کنند اما در این کالبد شکیل قلبی نمی‌تپد و خونی در رگ‌هایش جریان ندارد.

اگر این مطلب را مفید ارزیابی کردید لطفاً به اشتراک بگذارید :